Nå gjennomfører vi den største endringen av skolens innhold siden Kunnskapsløftet i 2006.

Mye har det skjedd i Norge og verden siden 2006, og det er naturlig at innholdet i skolen fornyes. Men læreplanene endres også fordi elever, lærere og forskere har vært tydelige på at dagens læreplaner har gapt over for mye. De nye læreplanene skal angi en tydelig faglig retning og elevene skal få mer tid og rom til å lære det viktigste i fagene på en grundig måte.

Det aller viktigste er fortsatt viktig

De nye læreplanene har en tydelig prioritering av de grunnleggende ferdighetene. Elevene må kunne lese, skrive og regne skikkelig når de går ut av grunnskolen og de trenger også gode muntlige og digitale ferdigheter. I de nye læreplanene er vi tydelige på hvilke fag som har ansvaret for de ulike sidene av ferdighetene. Ferdighetene er viktige redskaper for læring i alle fag og legger et grunnlag for at alle elever skal få de kunnskapene og ferdighetene de trenger for at de senere skal kunne bestå videregående opplæring.

Lek som inngang til god læring for de yngste De nye læreplanene legger til rette for mer lek og lekbasert læring for de yngste barna. Flere fag skal bli mer praktiske og utforskende. Jeg tror dette er bra for både fagene og elevene, og særlig for elever som i dag opplever at skolen er for teoretisk. Kritisk tenking og kildekritikk blir også sentralt, vi må forberede elevene på det samfunnet vi lever i. Vi trenger barn og unge som kan reflektere, som er kritiske, utforskende og kreative.

I tillegg kommer tre tverrfaglige temaer inn i fagene der det er relevant. Demokrati og medborgerskap, bærekraftig utvikling og folkehelse og livsmestring handler alle om sentrale samfunnsutfordringer som elevene trenger kunnskap og innsikt i.

Et verdiløft for skolen Skolen er en av svært få fellesarenaer vi har i samfunnet, hvor alle uavhengig av bakgrunn møtes. Skolen har et dobbelt samfunnsoppdrag – den skal både danne og utdanne. Den skal fremme sentrale verdier som menneskeverd, likeverd, toleranse, likestilling og mangfold. Det gjør klasserommet til Norges viktigste rom.

Nå starter forberedelsene i skole-Norge Arbeidet med fagfornyelsen har vært en åpen og involverende prosess, og vi har fått over 20 000 innspill. Det betyr at mange nå har et eierskap til de nye læreplanene. Jeg håper at skoleeiere, skoleledere og lærerne bruker tid på å forberede innføringen av de nye læreplanene, slik at elevene får en fornyet, praktisk og variert skolehverdag og mer rom for å lære det aller viktigste.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.