- En ny togstasjon er helt nødvendig for Jessheim som by og Ullensaker som kommune, sier Tim Holmvik (H).
Høyre fremmet forslaget. Kommunestyret svarte med å gi soleklart grønt lys. 39 stemte for. Kun fire imot. Nå starter lobbyvirksomheten for å kjempe en ny jernbanestasjon på Gardermobanen ved E6 på Jessheim sør inn i Nasjonal Transportplan (NTP).
- For det første ser vi på dette som et viktig miljøtiltak. Nå er det såpass mange som sokner til Jessheim at det står seg å ha en egen stasjon der på Intercity-linjen. Byen er et nav innenfor kommunikasjon og samferdsel. I tillegg er en ny stasjon på Gardermobanen allerede ferdig regulert. Det gjenstår bare å bygge den, sier Tim Holmvik (H) og får full støtte av partifellene, varaordfører Willy Kvilten, medlemsansvarlig Lars Berge og gruppeleder Karianne Raad Wangaard.
Eidsvoll-politiker Finn Terje Tønnessen (Frp), som også sitter i hovedutvalget for samferdsel i Akershus fylkeskommune, er negativ til forslaget. - Dette vil ikke gange oss, sier han.

Viktig oppgave som politikere

- Dette vil være med på å fjerne mye av biltrafikken til sentrum, øke kollektivandelen ytterligere og gi innbyggerne i Ullensaker et enda bedre tilbud. Det er viktig at vi klarer å forsterke gode samferdsels- og miljømessige tiltak parallelt med at befolkningsutviklingen skjer, sier Høyre-firkløveret.
En ny stasjon vil skape togforbindelse mellom Jessheim og Oslo Lufthavn.
- Det blir en kjempeviktig jobb. Jessheim trenger virkelig dette. Det er enormt stor utvikling her, og mange bruker toget. Da er det vår oppgave som politikere å legge best mulig til rette, sier gruppeleder Karianne Raad Wangaard.
Fra Lesernes EUB: Ja til jernbanestasjon på Jessheim
Men ikke alle jubler like høyt. Sps to kommunestyrerepresentanter, Lars Egil Berg og Lars Halvor Stokstad Oserud, var blant de fire som stemte imot. Sistnevnte ønsker at dersom det skal bygges nye knutepunkt og stasjoner må de bygges der det finnes byggearealer uten konflikter rundt. Han mener også det er viktigere å satse på hovedbanen, og øke kapasiteten på tiden.
Mer overraskende er det kanskje likevel at Miljøpartiet De Grønnes representant, May Manzini Lindseth, stemte imot.
LES OGSÅ: Det går faktisk tog fra Jessheim til Eidsvoll

MDG stemte imot

- Hvorfor vil ikke MDG, som er kjent for å være både miljøorienterte og kollektivvennlige, ha ny togstasjon på Jessheim sør?
- Jeg liker at Høyre tenker miljø og har fokus på kollektivtransport. Vi mener det er viktigere å tilrettelegge for økt trafikk på hovedbanen som allerede er her. Jordvern må gå foran, og vi har ikke så mye matjord igjen. Det er greit å verne det som ligger i området hvor Høyre ønsker den nye stasjonen, og heller satse på utbygging av eksisterende nett, svarer May Manzini Lindseth til EUB.
Følg Eidsvoll Ullensaker Blad på Facebook

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.