Er du én av dem som reagerer på at det ligger snø og slaps i vegen du kjører på? Synes du innimellom det brøytes for sjeldent? Det er trafikkmengden som avgjør hvor raskt brøytemannskapene må ut.
Mandag snødde det tett i flere timer på Øvre Romerike. EUBs utsendte kjørte blant annet på Finstadvegen mellom Dal og Eidsvoll sentrum. Der lå det tett med snø flere steder i vegbanen. Bildet til denne reportasjen ble tatt rett ved Finstad skole klokka 10.41. Kjøreforholdene var utfordrende i området, men godt innenfor lovkravet, ifølge avdelingsdirektør Nils-Erik Bogsrud i Statens vegvesen.
LES OGSÅ: Tenner lys for å sikre barna langs vegen

Godt innenfor standarden

- Finstadvegen er én veg som ikke saltes, med unntak av ved helt spesielle værforhold, som for eksempel underkjølt regn. Under ett snøfall kan det være inntil 10 centimeter snø i kjørebanen, sier Bogsrud til EUB.
EUB sendte ham bildet som trykkes i denne nyhetssaken. Han er krystallklar på følgende:
- Ut fra bildet du sendte synes det som er vegen er klart innenfor den standarden som er definert. Snøværet begynte ved 01-tiden i natt, og det snør fortsatt utenfor mitt vindu, sa Bogsrud ved 14.30-tiden i går ettermiddag.
Både EUB og Akershus fylkeskommune har bedt vegvesenet om en oversikt over hvilke krav og retningslinjer som gjelder i forhold til snøbrøyting på Romerike. Denne fikk vi overlevert i går ettermiddag.
- Disse kravene gjelder for salting og brøyting på Romerike og ellers i landet, poengterer Bogsrud.
Oversikten viser at det er trafikkmengden (årsdøgntrafikken) som avgjør brøytehyppigheten. Følgende vintervegstrategi gjelder ved snø og isdekke som strøs med sand eller fastsand:

Derfor er det lokale forskjeller

1. Årsdøgnstrafikk 0-500
a) Brøyting skal starte ved seks centimeter snødybde.
b) Ferdig brøytet innen maksimalt 15 centimeter snø- og slapsdybde.
2. Årsdøgnstrafikk 501-1.500
a) Brøyting skal starte ved fire centimeter snødybde.
b) Ferdig brøytet innen maksimalt tolv centimeter snø- og slapsdybde.
3. Årsdøgnstrafikk 1.501-3.000
a) Brøyting skal starte ved tre centimeter snødybde.
b) Ferdig brøytet innen maksimalt ti centimeter snø- og slapsdybde.
4. Årsdøgnstrafikk over 3.000
a) Brøyting skal starte ved to centimeter snødybde.
b) Ferdig brøytet innen maksimalt sju centimeter snø- og slapsdybde.
På veger med større trafikk og som saltes, gjelder egen strategi. På E6 og fylkesveger med stor trafikk, skal brøyting starte ved to centimeters snødybde. Maksimalt tillatt snødybde her er seks centimeter under snøfall. Vegen skal i tillegg være bar to timer etter endt snøfall.
LES OGSÅ: Jeg kjører med hjertet i halsen

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.